Popis
Situácia vo vzdelávaní Rómov je komplikovaná v celej Európe, Slovensko nevynímajúc. Neustále sa hľadajú nové spôsoby, metódy a techniky ako zlepšiť edukáciu tejto etnickej skupiny. Učitelia, ktorí učia žiakov z marginalizovaných komunít, sa často a hlavne na začiatku cítia rozčarovaní, vystrašení, hľadajú možnosti a spôsoby ako zaujať týchto žiakov, motivovať ich, ale často tápu, nevidia výsledky svojej práce. Aj štát dlhodobo hľadá účinné spôsoby, ako pritiahnuť deti do školy a vytvoriť v nej také programy, ktoré im pomôžu dosiahnuť istý stupeň kvalifikácie.
Hlavný cieľ vzdelávania je poskytnúť teoretické informácie a praktické odporúčania o špecifických osobitostiach výchovno-vzdelávacích postupov pedagógov v práci s rómskymi deťmi a žiakmi, ich rodinami a v práci s rómskou komunitou. Tým napomôcť vytvorenie školského prostredia a podmienok edukácie rómskych detí a žiakov, ktoré by ich motivovali k učeniu a pomohli im napredovať pre dosiahnutie čo najvyššieho stupňa vzdelania.
Lektor
PaedDr. Veronika Kušnírová, PhD.
Autorka je odbornou asistentkou na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky sociálne znevýhodnených skupín Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku, kde viacero rokov vyučovala predmet Aktuálne trendy v sociálno-edukačnej práci s rómskymi žiakmi. Venuje sa otázkam tvorby a podpory inklúzie na školách i v rámci inštitúcií výchovy vo voľnom čase. Realizovala viaceré výskumy zamerané na odhaľovanie problémov a bariér inklúzie, názorov učiteľov na inklúziu a na odporúčania pre jej podporu v inštitúciách pre výchovu vo voľnom čase. Jej výskumné a profesionálne záujmy zahŕňajú aj témy výchovy vo voľnom čase. Vyštudovala učiteľstvo pedagogiky a dejepisu na Prešovskej univerzite v Prešove, kde absolvovala aj doktorandské štúdium v odbore pedagogika. Tiež má vyštudované učiteľstvo pre primárne vzdelávanie. Zároveň je aj školiteľkou v rámci neformálneho vzdelávania vo viacerých témach. Podieľala sa na príprave a realizácii činností v detských táboroch, kde na dobrovoľníckej báze pracovala ako animátorka, vedúca skupiny. Má dlhoročné skúsenosti s prácou s mladými ľuďmi, viedla a organizovala Alfa kurzy pre mladých, náboženský formačný program založený na princípoch peer programov, spoluorganizovala veľké regionálne stretnutia pre mládež i ďalšie rozmanité podujatia a programy, pričom pôsobila aj ako koordinátorka činnosti dobrovoľníkov.
Obsah vzdelávacieho programu
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a prezentácie v desiatich lekciách; niektoré sú doplnené komentovanými prezentáciami, ktoré bližšie vysvetľujú obsah konkrétnej lekcie. Program obsahuje aj skúsenosti z praxe, rady a odporúčania pre pracovníkov s rómskymi deťmi a žiakmi. Súčasťou kurzu sú dištančné úlohy zamerané na aplikovanie získaných poznatkov do svojej pedagogickej praxe.
Rozsah vzdelávacieho programu
50 hodín
Komu je program určený:
Vzdelávací program je určený pedagogickým zamestnancom: učiteľ, majster odbornej výchovy, vychovávateľ, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg, učiteľ profesijného rozvoja a odborným zamestnancom bez špecifikácie.
Vzdelávací program je vhodný najmä pre pedagogických a odborných zamestnancov materských škôl a základných škôl.
Podmienky absolvovania programu:
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, vypracovať a odoslať na kontrolu dve dištančné úlohy a na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.
Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.
150,00 €
Inovačné vzdelávanie