ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ PRE 1. STUPEŇ ZŠ

POPIS
V minulosti bol človek označovaný za gramotného vtedy, keď vedel čítať, písať a počítať. V kontexte neustálych spoločenských zmien a rozvoja je však takáto charakteristika gramotnosti v dnešnej dobe nepostačujúca. Vynára sa množstvo konkretizácií gramotností, pričom každá z nich je zacielená na rôzne oblasti – čitateľská, matematická, finančná, prírodovedná, mediálna, digitálna atď. V poslednej dobe sa stretávame s označením, ktoré v sebe zahŕňa všetky spomenuté i ďalšie typy gramotností. Uvedeným označením je funkčná gramotnosť. Vybrané literárne pramene označujú funkčnú gramotnosť najmä ako čitateľskú gramotnosť a to z dôvodu, že práve prostredníctvom čítaného textu sa zvyšuje úroveň kognície žiakov. Od žiakov sa vyžaduje nielen zvládnutie techniky čítania (písania), ale tiež porozumenie čítanému textu, jeho analyzovanie a kritické posúdenie.
Názov programu inovačného vzdelávania Čitateľská gramotnosť – 1. stupeň základnej školy predznamenáva jeho obsahové zameranie. K tomu, aby sme mohli jednoznačne skonštatovať a vyhodnotiť, že učiteľ rozvíja čitateľskú gramotnosť u svojich žiakoch (do akej miery), je potrebné opierať sa o relevantné teoretické východiská k danej problematike. Je nevyhnutné, aby nebolo rozvíjanie čitateľskej gramotnosti zúžené iba na vyjadrenia typu – „Rozvíjam čitateľskú gramotnosť žiakov takým spôsobom, že žiaci veľa čítajú.“. Kvantita však v tomto prípade zákonite nemusí zaručovať kvalitu. Je preto potrebné zvážiť, ale hlavne uvedomiť si a pomenovať tie aspekty, ktoré reálne súvisia s čitateľskou gramotnosťou (čítanie s porozumením, procesy porozumenia čítaného textu, techniky/metódy/stratégie rozvíjania čitateľskej gramotnosti). Je tiež žiaduce identifikovať východiskové poznatky o uvedenej problematike. K tejto identifikácii môžeme dospieť prostredníctvom rôznych stratégií učenia sa, ktoré odhalia práve východiskový stav vedomostí i zručností súvisiacich s vybraným obsahovým zameraním.

V úvode je obsah programu koncentrovaný na teoretické východiská k danej problematike – čitateľská gramotnosť, čítanie s porozumením, procesy porozumenia čítaného textu z pohľadu medzinárodnej štúdie PIRLS.
Ďalej program ponúka vybrané techniky a stratégie, ktoré prispejú k rozvoju čitateľskej gramotnosti žiakov 1. stupňa základnej školy – uvádza opisy jednotlivých techník a stratégií podporené konkrétnymi ukážkami.
Absolvent programu inovačného vzdelávania si rozšíri a aktualizuje kompetencie v oblasti

LEKTOR
PaedDr. Monika Gregušová
Pochádza z Kysuckého Nového Mesta, hoci už 10 rokov žije a pracuje v Žiline.
Jej stredoškolské štúdiá sa viažu k Strednej pedagogickej škole v Turčianskych Tepliciach, kde ukončila odbor Učiteľstvo pre materské školy a o rok neskôr aj odbor Vychovávateľstvo.
Je absolventkou Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici v odbore Učiteľstvo pre 1. stupeň základnej školy, neskôr tiež v odbore Učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov pre 2. stupeň základných škôl v predmete matematika. Svoj profesijný rast obohatila Prípravou kvalifikovaných učiteľov 1. stupňa ZŠ s rozšírením kvalifikácie na vyučovanie CJ (ANJ) a rigoróznou skúškou na Pedagogickej fakulte PU v Prešove s témou Komparácia predprimárneho a primárneho matematického vzdelávania v Austrálii a na Slovensku.
Počas 23-ročnej pedagogickej praxe v základnej škole zúročila poznatky nadobudnuté z predchádzajúcich štúdií. Srdcu blízka jej však ostala problematika rozvoja čitateľskej, matematickej a finančnej gramotnosti žiakov základnej školy, ktorej sa venuje 6 rokov v pozícii lektor programov vzdelávania v Metodicko-pedagogickom centre i v ďalších vzdelávacích inštitúciách. V uvedených oblastiach tiež  v posledných niekoľkých rokoch spolupracovala s rôznymi vydavateľstvami pri tvorbe a recenzovaní učebných zdrojov.

OBSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a vzdelávacie videá, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia programu sú pripravené 2 dištančné úlohy.

Čitateľská gramotnosť
Medzinárodné štúdie v súvislosti s čitateľskou gramotnosťou
Procesy porozumenia čítaného textu
Metódy a techniky na podporu rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov

ROZSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
50 hodín

PRE KOHO JE PROGRAM URČENÝ
Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom 1. stupňa základných škôl.

PODMIENKY ABSOLVOVANIA PROGRAMU
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné  vypracovať a odoslať na kontrolu zadané dištančné úlohy a úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj  vo výške 3 % tarifného platu.

Cena vzdelávania:

150,00 €

Typ vzdelávania:

Inovačné vzdelávanie

Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy inštitúcií:

  • Základná škola a GOŠ
  • Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy profesií:

  • Učiteľ 1. stupňa ZŠ
  • Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg
  • Pedagogický asistent / Vychovávateľ
  • Link na vzdelávanie:

    https://www.raabeakademia.sk/courses/citatelska-gramotnost-pre-ucitelov-1-stupna-zs

    ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ PRE 1. STUPEŇ ZŠ

    Neobmedzený prístup
    Všetky úrovne
    kapitoly: 13
    testy: 0
    152 študentov

    POPIS
    V minulosti bol človek označovaný za gramotného vtedy, keď vedel čítať, písať a počítať. V kontexte neustálych spoločenských zmien a rozvoja je však takáto charakteristika gramotnosti v dnešnej dobe nepostačujúca. Vynára sa množstvo konkretizácií gramotností, pričom každá z nich je zacielená na rôzne oblasti – čitateľská, matematická, finančná, prírodovedná, mediálna, digitálna atď. V poslednej dobe sa stretávame s označením, ktoré v sebe zahŕňa všetky spomenuté i ďalšie typy gramotností. Uvedeným označením je funkčná gramotnosť. Vybrané literárne pramene označujú funkčnú gramotnosť najmä ako čitateľskú gramotnosť a to z dôvodu, že práve prostredníctvom čítaného textu sa zvyšuje úroveň kognície žiakov. Od žiakov sa vyžaduje nielen zvládnutie techniky čítania (písania), ale tiež porozumenie čítanému textu, jeho analyzovanie a kritické posúdenie.
    Názov programu inovačného vzdelávania Čitateľská gramotnosť – 1. stupeň základnej školy predznamenáva jeho obsahové zameranie. K tomu, aby sme mohli jednoznačne skonštatovať a vyhodnotiť, že učiteľ rozvíja čitateľskú gramotnosť u svojich žiakoch (do akej miery), je potrebné opierať sa o relevantné teoretické východiská k danej problematike. Je nevyhnutné, aby nebolo rozvíjanie čitateľskej gramotnosti zúžené iba na vyjadrenia typu – „Rozvíjam čitateľskú gramotnosť žiakov takým spôsobom, že žiaci veľa čítajú.“. Kvantita však v tomto prípade zákonite nemusí zaručovať kvalitu. Je preto potrebné zvážiť, ale hlavne uvedomiť si a pomenovať tie aspekty, ktoré reálne súvisia s čitateľskou gramotnosťou (čítanie s porozumením, procesy porozumenia čítaného textu, techniky/metódy/stratégie rozvíjania čitateľskej gramotnosti). Je tiež žiaduce identifikovať východiskové poznatky o uvedenej problematike. K tejto identifikácii môžeme dospieť prostredníctvom rôznych stratégií učenia sa, ktoré odhalia práve východiskový stav vedomostí i zručností súvisiacich s vybraným obsahovým zameraním.

    V úvode je obsah programu koncentrovaný na teoretické východiská k danej problematike – čitateľská gramotnosť, čítanie s porozumením, procesy porozumenia čítaného textu z pohľadu medzinárodnej štúdie PIRLS.
    Ďalej program ponúka vybrané techniky a stratégie, ktoré prispejú k rozvoju čitateľskej gramotnosti žiakov 1. stupňa základnej školy – uvádza opisy jednotlivých techník a stratégií podporené konkrétnymi ukážkami.
    Absolvent programu inovačného vzdelávania si rozšíri a aktualizuje kompetencie v oblasti

    • identifikovania procesov porozumenia čítaného textu,
    • tvorby úloh v kontexte jednotlivých procesov porozumenia čítaného textu,
    • aplikovania vybraných techník a stratégií na podporu čitateľskej gramotnosti  žiakov 1. stupňa základnej školy do výchovno-vzdelávacieho procesu.

    LEKTOR
    PaedDr. Monika Gregušová
    Pochádza z Kysuckého Nového Mesta, hoci už 10 rokov žije a pracuje v Žiline.
    Jej stredoškolské štúdiá sa viažu k Strednej pedagogickej škole v Turčianskych Tepliciach, kde ukončila odbor Učiteľstvo pre materské školy a o rok neskôr aj odbor Vychovávateľstvo.
    Je absolventkou Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici v odbore Učiteľstvo pre 1. stupeň základnej školy, neskôr tiež v odbore Učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov pre 2. stupeň základných škôl v predmete matematika. Svoj profesijný rast obohatila Prípravou kvalifikovaných učiteľov 1. stupňa ZŠ s rozšírením kvalifikácie na vyučovanie CJ (ANJ) a rigoróznou skúškou na Pedagogickej fakulte PU v Prešove s témou Komparácia predprimárneho a primárneho matematického vzdelávania v Austrálii a na Slovensku.
    Počas 23-ročnej pedagogickej praxe v základnej škole zúročila poznatky nadobudnuté z predchádzajúcich štúdií. Srdcu blízka jej však ostala problematika rozvoja čitateľskej, matematickej a finančnej gramotnosti žiakov základnej školy, ktorej sa venuje 6 rokov v pozícii lektor programov vzdelávania v Metodicko-pedagogickom centre i v ďalších vzdelávacích inštitúciách. V uvedených oblastiach tiež  v posledných niekoľkých rokoch spolupracovala s rôznymi vydavateľstvami pri tvorbe a recenzovaní učebných zdrojov.

    OBSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
    Vzdelávací program obsahuje učebné texty a vzdelávacie videá, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia programu sú pripravené 2 dištančné úlohy.

    Čitateľská gramotnosť
    Medzinárodné štúdie v súvislosti s čitateľskou gramotnosťou
    Procesy porozumenia čítaného textu
    Metódy a techniky na podporu rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov

    ROZSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
    50 hodín

    PRE KOHO JE PROGRAM URČENÝ
    Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom 1. stupňa základných škôl.

    PODMIENKY ABSOLVOVANIA PROGRAMU
    Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné  vypracovať a odoslať na kontrolu zadané dištančné úlohy a úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

    Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj  vo výške 3 % tarifného platu.