DIEŤA S ADHD – TREST ALEBO ODMENA?

Popis

Dnešná doba je plná rýchlych zmien a veľkého tlaku na výkon, dokonalosť a perfekcionizmus. Zdá sa, že výhodu majú deti, rodičia a všetci tí, ktorí sú výkonní a nemajú ťažkosti rýchlo a správne zareagovať na meniace sa požiadavky či nároky. Práca s takýmito deťmi a dospelými je ľahká a zdanlivo bez námahy.
Na druhej strane sa stretávame so stále zvyšujúcim sa počtom detí, u ktorých sa objavili ťažkosti a potrebujú špeciálny prístup zo strany pedagógov a vychovávateľov.
Cieľom inovačného vzdelávania je pomôcť rýchlejšie a jednoduchšie sa zorientovať v problematike Attention deficit hyperactivity disorder – ADHD.
Avšak pri láskavej a efektívnej práci s takýmito žiakmi nestačia „len“ vedomosti o ADHD, a preto vzdelávací program ponúka aj praktické tipy, metódy učenia, relaxácie a prístupu zvlášť k žiakom s ADHD.
Vzdelávací program je rozdelený do 10 lekcií. Veríme, že informácie, ktoré nájdete v tomto vzdelávacom programe, vám pomôžu a uľahčia prácu so žiakmi s ADHD.

Lektor

PaedDr. Katarína Winterová

Autorka pôsobí ako sociálna pedagogička, rodičovská poradkyňa a koučka v súkromnej praxi. Vyštudovala Pedagogickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave.
Dlhodobo sa venuje deťom, rodičovskému poradenstvu a koučingu, píše články o výchove. Je presvedčená, že neexistuje dobré alebo zlé dieťa, hoci sa to tak mnohým javí. Problém detí je mnohokrát zástupným problémom rodičov, učiteľov a vychovávateľov.
Jej prácou je počúvať, sprevádzať rodičov na ceste ich rodičovstva a pomáhať im rozpletávať ťažkosti vo výchove. Taktiež ich nasmerovať na to krásne, čo v je každej rodine bez ohľadu na veľkosť problémov a ťažkostí.
Jej najväčšou láskou je však jej rodina – manžel a štyri deti.

Obsah vzdelávacieho programu

Vzdelávací program obsahuje učebné texty a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený jeden test s 20 položkami s výberom jednej správnej odpovede.

1. Čo je ADHD – Attention deficit hyperactivity disorder
Lekcia vymedzuje a charakterizuje pojem Attention deficit hyperactivity disorder – ADHD. Opisuje klinický obraz ADHD, ako aj typické prejavy správania detí a jej výskyt v detskej populácii. Lekcia sa tiež venuje možným pridruženým ťažkostiam/diagnózam, ktoré sú spájané s ADHD.

2. Možné príčiny ADHD
Druhá lekcia sa zaoberá možnými príčinami vzniku ADHD. Predostiera viacero odborných názorov, ako vplyv genetiky na vznik ADHD, vplyv tehotenstva a pôrodu na vznik ADHD. Takisto berie do úvahy aj výchovu dieťaťa a socioekonomické podmienky pre život, ako aj nezanedbateľný vplyv médií a stravy.

3. ADHD a mozog
Lekcia opisuje fungovanie mozgu (všeobecne u ľudí, ale aj u detí). Ponúka pritom pohľad do možných odchýlok dozrievania častí mozgu detí s diagnostikovanou ADHD oproti intaktným deťom.
Lekcia zároveň prináša vysvetlenie pojmov ako Default Mode Network, neurotransmisná hypotéza, synapsie a stavba neurónu, neurotransmiter. Všetky tieto pojmy pomáhajú pochopiť fungovanie mozgu najmä pri učení.

4. Len takto to bude fungovať: učiteľ – dieťa – rodič
Štvrtá lekcia sa venuje dôležitosti komunikácie a spolupráce s rodičmi dieťaťa s ADHD, ako aj možného zaradenia do výchovno-vzdelávacieho procesu. Prináša odporúčania, ako viesť komunikáciu s rodičmi dieťaťa s ADHD a na čo sa v nej zamerať, aby bola efektívna a nápomocná najmä pri napredovaní žiaka na vyučovaní.
Lekcia nezabúda ani na význam podpory učiteľa zo strany iných pedagógov a spolupráce so školským psychológom či špeciálnym pedagógom.

5. Ako efektívne učiť dieťa s ADHD alebo stratégie učenia
Táto lekcia chce byť praktickým návodom/inšpiráciou pre pedagógov, a preto prináša rôzne stratégie učenia – vhodné stratégie na učenie čítania, na prácu s dlhým textom a stratégiu na porozumenie textu. Taktiež sa venuje stratégii výučby matematiky a iných predmetov. Ponúka tiež aplikovanie myšlienkových máp vo výučbe a spôsoby, ako pomôcť dieťaťu udržať pozornosť.
Lekcia teda ponúka stratégie, ktoré napomáhajú učiteľom byť efektívnymi.

6. Praktické tipy pre učiteľov
Lekcia prináša podrobné a praktické tipy pre učiteľov, ktoré im majú pomôcť sprevádzať žiaka s ADHD a zároveň majú slúžiť ako prevencia problémového správania v triede. Táto lekcia ponúka tipy, kde usadiť žiaka, ako dlho sa dieťa dokáže sústrediť, ako pracovať s jeho aktivitou (a ako to súvisí s jeho mozgom). Prináša tiež „pohotovostný“ návod na riešenie a predchádzanie rôznym krízovým situáciám, ktoré môžu v triede nastať.

7. Relaxačné techniky
Lekcia prináša poznatky, ako efektívne a ľahko pracovať s vyčerpanými a nepozornými žiakmi, ako zastaviť negatívnu náladu a hnev u žiakov. Ponúka pohľad do fungovania relačných techník a prináša ich praktické ukážky/opisy.

8. Potrebujú deti pochvalu?
Lekcia sa venuje oblasti pochvál a hodnoteniu žiakov. Opisuje reakciu ľudského mozgu a sociálneho pôsobenia, ktoré prinášajú (ne)vhodne zvolená pochvala a hodnotenie.
Lekcia prináša vysvetlenie pojmov ako growth mindset a fix mindset. Venuje sa rôznym štýlom myslenia, ich dosahom nielen na aktuálne školské výsledky a úsilie žiakov, ale aj možnému dosahu do budúcnosti – napr. v práci, vo vzťahoch.

9. Mať ADHD je jeden veľký problém… Alebo?
V tejto lekcii sa možno dočítať o socializácii detí s ADHD. Sú v nej opísané ich ťažkosti so sociálnou maladaptáciou. Približuje časté správanie detí s ADHD a z toho vyplývajúce ťažkosti. Na druhej strane sa venuje aj silným stránkam detí s ADHD, na ktoré sa mnohokrát zabúda.
Upriamuje tiež pozornosť na potrebu práce so skupinovou dynamikou a atmosférou triedy.

10. Dieťa s ADHD – trest alebo odmena?
Záverečná lekcia chce byť inšpiráciou a povzbudením pre učiteľov a vychovávateľov, ktorí pracujú s deťmi s ADHD. Prináša príbeh dvoch výnimočných mužov, ktorí boli v detstve označovaní za nevzdelávateľných žiakov, za pomalých, hlúpych a nepozorných. Čo bolo v ich živote dôležitejšie ako tieto „nálepky“ a čo všetko dosiahli, dočítate sa práve v tejto lekcii.

Rozsah vzdelávacieho programu
50 hodín

Pre koho je program určený

Vzdelávací program je určený pedagogickým zamestnancom:
– učiteľ prvého stupňa základnej školy,
– učiteľ druhého stupňa základnej školy,
– vychovávateľ,
– pedagogický asistent.

Podmienky absolvovania programu:

Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, absolvovať test s úspešnosťou min. 80 % a na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.

Cena vzdelávania:

150,00 €

Typ vzdelávania:

Inovačné vzdelávanie

Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy inštitúcií:

  • Základná škola a GOŠ
  • Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy profesií:

  • Pedagogický asistent / Vychovávateľ
  • Učiteľ 1. stupňa ZŠ
  • Učiteľ 2. stupňa ZŠ
  • Link na vzdelávanie:

    https://www.raabeakademia.sk/courses/dieta-s-adhd-trest-alebo-odmena

    DIEŤA S ADHD – TREST ALEBO ODMENA?

    Neobmedzený prístup
    Všetky úrovne
    kapitoly: 22
    testy: 1
    98 študentov

    Popis

    Dnešná doba je plná rýchlych zmien a veľkého tlaku na výkon, dokonalosť a perfekcionizmus. Zdá sa, že výhodu majú deti, rodičia a všetci tí, ktorí sú výkonní a nemajú ťažkosti rýchlo a správne zareagovať na meniace sa požiadavky či nároky. Práca s takýmito deťmi a dospelými je ľahká a zdanlivo bez námahy.
    Na druhej strane sa stretávame so stále zvyšujúcim sa počtom detí, u ktorých sa objavili ťažkosti a potrebujú špeciálny prístup zo strany pedagógov a vychovávateľov.
    Cieľom inovačného vzdelávania je pomôcť rýchlejšie a jednoduchšie sa zorientovať v problematike Attention deficit hyperactivity disorder – ADHD.
    Avšak pri láskavej a efektívnej práci s takýmito žiakmi nestačia „len“ vedomosti o ADHD, a preto vzdelávací program ponúka aj praktické tipy, metódy učenia, relaxácie a prístupu zvlášť k žiakom s ADHD.
    Vzdelávací program je rozdelený do 10 lekcií. Veríme, že informácie, ktoré nájdete v tomto vzdelávacom programe, vám pomôžu a uľahčia prácu so žiakmi s ADHD.

    Lektor

    PaedDr. Katarína Winterová

    Autorka pôsobí ako sociálna pedagogička, rodičovská poradkyňa a koučka v súkromnej praxi. Vyštudovala Pedagogickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave.
    Dlhodobo sa venuje deťom, rodičovskému poradenstvu a koučingu, píše články o výchove. Je presvedčená, že neexistuje dobré alebo zlé dieťa, hoci sa to tak mnohým javí. Problém detí je mnohokrát zástupným problémom rodičov, učiteľov a vychovávateľov.
    Jej prácou je počúvať, sprevádzať rodičov na ceste ich rodičovstva a pomáhať im rozpletávať ťažkosti vo výchove. Taktiež ich nasmerovať na to krásne, čo v je každej rodine bez ohľadu na veľkosť problémov a ťažkostí.
    Jej najväčšou láskou je však jej rodina – manžel a štyri deti.

    Obsah vzdelávacieho programu

    Vzdelávací program obsahuje učebné texty a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený jeden test s 20 položkami s výberom jednej správnej odpovede.

    1. Čo je ADHD – Attention deficit hyperactivity disorder
    Lekcia vymedzuje a charakterizuje pojem Attention deficit hyperactivity disorder – ADHD. Opisuje klinický obraz ADHD, ako aj typické prejavy správania detí a jej výskyt v detskej populácii. Lekcia sa tiež venuje možným pridruženým ťažkostiam/diagnózam, ktoré sú spájané s ADHD.

    2. Možné príčiny ADHD
    Druhá lekcia sa zaoberá možnými príčinami vzniku ADHD. Predostiera viacero odborných názorov, ako vplyv genetiky na vznik ADHD, vplyv tehotenstva a pôrodu na vznik ADHD. Takisto berie do úvahy aj výchovu dieťaťa a socioekonomické podmienky pre život, ako aj nezanedbateľný vplyv médií a stravy.

    3. ADHD a mozog
    Lekcia opisuje fungovanie mozgu (všeobecne u ľudí, ale aj u detí). Ponúka pritom pohľad do možných odchýlok dozrievania častí mozgu detí s diagnostikovanou ADHD oproti intaktným deťom.
    Lekcia zároveň prináša vysvetlenie pojmov ako Default Mode Network, neurotransmisná hypotéza, synapsie a stavba neurónu, neurotransmiter. Všetky tieto pojmy pomáhajú pochopiť fungovanie mozgu najmä pri učení.

    4. Len takto to bude fungovať: učiteľ – dieťa – rodič
    Štvrtá lekcia sa venuje dôležitosti komunikácie a spolupráce s rodičmi dieťaťa s ADHD, ako aj možného zaradenia do výchovno-vzdelávacieho procesu. Prináša odporúčania, ako viesť komunikáciu s rodičmi dieťaťa s ADHD a na čo sa v nej zamerať, aby bola efektívna a nápomocná najmä pri napredovaní žiaka na vyučovaní.
    Lekcia nezabúda ani na význam podpory učiteľa zo strany iných pedagógov a spolupráce so školským psychológom či špeciálnym pedagógom.

    5. Ako efektívne učiť dieťa s ADHD alebo stratégie učenia
    Táto lekcia chce byť praktickým návodom/inšpiráciou pre pedagógov, a preto prináša rôzne stratégie učenia – vhodné stratégie na učenie čítania, na prácu s dlhým textom a stratégiu na porozumenie textu. Taktiež sa venuje stratégii výučby matematiky a iných predmetov. Ponúka tiež aplikovanie myšlienkových máp vo výučbe a spôsoby, ako pomôcť dieťaťu udržať pozornosť.
    Lekcia teda ponúka stratégie, ktoré napomáhajú učiteľom byť efektívnymi.

    6. Praktické tipy pre učiteľov
    Lekcia prináša podrobné a praktické tipy pre učiteľov, ktoré im majú pomôcť sprevádzať žiaka s ADHD a zároveň majú slúžiť ako prevencia problémového správania v triede. Táto lekcia ponúka tipy, kde usadiť žiaka, ako dlho sa dieťa dokáže sústrediť, ako pracovať s jeho aktivitou (a ako to súvisí s jeho mozgom). Prináša tiež „pohotovostný“ návod na riešenie a predchádzanie rôznym krízovým situáciám, ktoré môžu v triede nastať.

    7. Relaxačné techniky
    Lekcia prináša poznatky, ako efektívne a ľahko pracovať s vyčerpanými a nepozornými žiakmi, ako zastaviť negatívnu náladu a hnev u žiakov. Ponúka pohľad do fungovania relačných techník a prináša ich praktické ukážky/opisy.

    8. Potrebujú deti pochvalu?
    Lekcia sa venuje oblasti pochvál a hodnoteniu žiakov. Opisuje reakciu ľudského mozgu a sociálneho pôsobenia, ktoré prinášajú (ne)vhodne zvolená pochvala a hodnotenie.
    Lekcia prináša vysvetlenie pojmov ako growth mindset a fix mindset. Venuje sa rôznym štýlom myslenia, ich dosahom nielen na aktuálne školské výsledky a úsilie žiakov, ale aj možnému dosahu do budúcnosti – napr. v práci, vo vzťahoch.

    9. Mať ADHD je jeden veľký problém… Alebo?
    V tejto lekcii sa možno dočítať o socializácii detí s ADHD. Sú v nej opísané ich ťažkosti so sociálnou maladaptáciou. Približuje časté správanie detí s ADHD a z toho vyplývajúce ťažkosti. Na druhej strane sa venuje aj silným stránkam detí s ADHD, na ktoré sa mnohokrát zabúda.
    Upriamuje tiež pozornosť na potrebu práce so skupinovou dynamikou a atmosférou triedy.

    10. Dieťa s ADHD – trest alebo odmena?
    Záverečná lekcia chce byť inšpiráciou a povzbudením pre učiteľov a vychovávateľov, ktorí pracujú s deťmi s ADHD. Prináša príbeh dvoch výnimočných mužov, ktorí boli v detstve označovaní za nevzdelávateľných žiakov, za pomalých, hlúpych a nepozorných. Čo bolo v ich živote dôležitejšie ako tieto „nálepky“ a čo všetko dosiahli, dočítate sa práve v tejto lekcii.

    Rozsah vzdelávacieho programu
    50 hodín

    Pre koho je program určený

    Vzdelávací program je určený pedagogickým zamestnancom:
    – učiteľ prvého stupňa základnej školy,
    – učiteľ druhého stupňa základnej školy,
    – vychovávateľ,
    – pedagogický asistent.

    Podmienky absolvovania programu:

    Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, absolvovať test s úspešnosťou min. 80 % a na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

    Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.