EDUKÁCIA RÓMSKYCH DETÍ/ŽIAKOV ZO SOCIÁLNE ZNEVÝHODNENÉHO PROSTREDIA

Popis
Situácia vo vzdelávaní Rómov je komplikovaná v celej Európe, Slovensko nevynímajúc. Neustále sa hľadajú nové spôsoby, metódy a techniky ako zlepšiť edukáciu tejto etnickej skupiny. Učitelia, ktorí učia žiakov z marginalizovaných komunít, sa často a hlavne na začiatku cítia rozčarovaní, vystrašení, hľadajú možnosti a spôsoby ako zaujať týchto žiakov, motivovať ich, ale často tápu, nevidia výsledky svojej práce. Aj štát dlhodobo hľadá účinné spôsoby, ako pritiahnuť deti do školy a vytvoriť v nej také programy, ktoré im pomôžu dosiahnuť istý stupeň kvalifikácie.
Hlavný cieľ vzdelávania je poskytnúť teoretické informácie a praktické odporúčania o špecifických osobitostiach výchovno-vzdelávacích postupov pedagógov v práci s rómskymi deťmi a žiakmi, ich rodinami a v práci s rómskou komunitou. Tým napomôcť vytvorenie školského prostredia a podmienok edukácie rómskych detí a žiakov, ktoré by ich motivovali k učeniu a pomohli im napredovať pre dosiahnutie čo najvyššieho stupňa vzdelania.

Lektor


PaedDr. Veronika Kušnírová, PhD.

Autorka je odbornou asistentkou na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky sociálne znevýhodnených skupín Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku, kde viacero rokov vyučovala predmet Aktuálne trendy v sociálno-edukačnej práci s rómskymi žiakmi. Venuje sa otázkam tvorby a podpory inklúzie na školách i v rámci inštitúcií výchovy vo voľnom čase. Realizovala viaceré výskumy zamerané na odhaľovanie problémov a bariér inklúzie, názorov učiteľov na inklúziu a na odporúčania pre jej podporu v inštitúciách pre výchovu vo voľnom čase. Jej výskumné a profesionálne záujmy zahŕňajú aj témy výchovy vo voľnom čase. Vyštudovala učiteľstvo pedagogiky a dejepisu na Prešovskej univerzite v Prešove, kde absolvovala aj doktorandské štúdium v odbore pedagogika. Tiež má vyštudované učiteľstvo pre primárne vzdelávanie. Zároveň je aj školiteľkou v rámci neformálneho vzdelávania vo viacerých témach. Podieľala sa na príprave a realizácii činností v detských táboroch, kde na dobrovoľníckej báze pracovala ako animátorka, vedúca skupiny. Má dlhoročné skúsenosti s prácou s mladými ľuďmi, viedla a organizovala Alfa kurzy pre mladých, náboženský formačný program založený na princípoch peer programov, spoluorganizovala veľké regionálne stretnutia pre mládež i ďalšie rozmanité podujatia a programy, pričom pôsobila aj ako koordinátorka činnosti dobrovoľníkov.

Obsah vzdelávacieho programu
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a prezentácie v desiatich lekciách; niektoré sú doplnené komentovanými prezentáciami, ktoré bližšie vysvetľujú obsah konkrétnej lekcie. Program obsahuje aj skúsenosti z praxe, rady a odporúčania pre pracovníkov s rómskymi deťmi a žiakmi. Súčasťou kurzu sú dištančné úlohy zamerané na aplikovanie získaných poznatkov do svojej pedagogickej praxe.

  1. Dejiny a špecifická Rómov
  2. Výchova v rómskych rodinách z marginalizovaných komunít
  3. Žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia a sociokultúrny hendikep
  4. Možnosti eliminácie problémov rómskych žiakov na úrovni triedy
  5. Možnosti eliminácie problémov rómskych žiakov na úrovni školy
  6. Individualizovaný (diferencovaný) prístup vo vzdelávaní
  7. Aktivizujúce metódy v edukácii žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
  8. Inkluzívne vzdelávanie
  9. Spolupráca školy s rodinou, komunitou
  10. Rady a tipy pre pedagógov

Rozsah vzdelávacieho programu
50 hodín

Komu je program určený:
Vzdelávací program je určený pedagogickým zamestnancom: učiteľ, majster odbornej výchovy, vychovávateľ, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg, učiteľ profesijného rozvoja a odborným zamestnancom bez špecifikácie.
Vzdelávací program je vhodný najmä pre pedagogických a odborných zamestnancov materských škôl a základných škôl.

Podmienky absolvovania programu:
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, vypracovať a odoslať na kontrolu dve dištančné úlohy a na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.

Cena vzdelávania:

150,00 €

Typ vzdelávania:

Inovačné vzdelávanie

Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy inštitúcií:

  • Materská škola
  • Stredná škola
  • Základná škola a GOŠ
  • Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy profesií:

  • Učiteľ MŠ
  • Učiteľ SŠ
  • Učiteľ 1. stupňa ZŠ
  • Učiteľ 2. stupňa ZŠ
  • Pedagogický asistent / Vychovávateľ
  • Sociálny pedagóg
  • Logopéd / Školský logopéd / Liečebný pedagóg
  • Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg
  • Psychológ / Školský psychológ
  • Link na vzdelávanie:

    https://www.raabeakademia.sk/courses/edukacia-romskych-ziakov-zo-szp

    EDUKÁCIA RÓMSKYCH DETÍ/ŽIAKOV ZO SOCIÁLNE ZNEVÝHODNENÉHO PROSTREDIA

    Neobmedzený prístup
    Všetky úrovne
    kapitoly: 29
    testy: 0
    76 študentov

    Popis
    Situácia vo vzdelávaní Rómov je komplikovaná v celej Európe, Slovensko nevynímajúc. Neustále sa hľadajú nové spôsoby, metódy a techniky ako zlepšiť edukáciu tejto etnickej skupiny. Učitelia, ktorí učia žiakov z marginalizovaných komunít, sa často a hlavne na začiatku cítia rozčarovaní, vystrašení, hľadajú možnosti a spôsoby ako zaujať týchto žiakov, motivovať ich, ale často tápu, nevidia výsledky svojej práce. Aj štát dlhodobo hľadá účinné spôsoby, ako pritiahnuť deti do školy a vytvoriť v nej také programy, ktoré im pomôžu dosiahnuť istý stupeň kvalifikácie.
    Hlavný cieľ vzdelávania je poskytnúť teoretické informácie a praktické odporúčania o špecifických osobitostiach výchovno-vzdelávacích postupov pedagógov v práci s rómskymi deťmi a žiakmi, ich rodinami a v práci s rómskou komunitou. Tým napomôcť vytvorenie školského prostredia a podmienok edukácie rómskych detí a žiakov, ktoré by ich motivovali k učeniu a pomohli im napredovať pre dosiahnutie čo najvyššieho stupňa vzdelania.

    Lektor


    PaedDr. Veronika Kušnírová, PhD.

    Autorka je odbornou asistentkou na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky sociálne znevýhodnených skupín Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku, kde viacero rokov vyučovala predmet Aktuálne trendy v sociálno-edukačnej práci s rómskymi žiakmi. Venuje sa otázkam tvorby a podpory inklúzie na školách i v rámci inštitúcií výchovy vo voľnom čase. Realizovala viaceré výskumy zamerané na odhaľovanie problémov a bariér inklúzie, názorov učiteľov na inklúziu a na odporúčania pre jej podporu v inštitúciách pre výchovu vo voľnom čase. Jej výskumné a profesionálne záujmy zahŕňajú aj témy výchovy vo voľnom čase. Vyštudovala učiteľstvo pedagogiky a dejepisu na Prešovskej univerzite v Prešove, kde absolvovala aj doktorandské štúdium v odbore pedagogika. Tiež má vyštudované učiteľstvo pre primárne vzdelávanie. Zároveň je aj školiteľkou v rámci neformálneho vzdelávania vo viacerých témach. Podieľala sa na príprave a realizácii činností v detských táboroch, kde na dobrovoľníckej báze pracovala ako animátorka, vedúca skupiny. Má dlhoročné skúsenosti s prácou s mladými ľuďmi, viedla a organizovala Alfa kurzy pre mladých, náboženský formačný program založený na princípoch peer programov, spoluorganizovala veľké regionálne stretnutia pre mládež i ďalšie rozmanité podujatia a programy, pričom pôsobila aj ako koordinátorka činnosti dobrovoľníkov.

    Obsah vzdelávacieho programu
    Vzdelávací program obsahuje učebné texty a prezentácie v desiatich lekciách; niektoré sú doplnené komentovanými prezentáciami, ktoré bližšie vysvetľujú obsah konkrétnej lekcie. Program obsahuje aj skúsenosti z praxe, rady a odporúčania pre pracovníkov s rómskymi deťmi a žiakmi. Súčasťou kurzu sú dištančné úlohy zamerané na aplikovanie získaných poznatkov do svojej pedagogickej praxe.

    1. Dejiny a špecifická Rómov
    2. Výchova v rómskych rodinách z marginalizovaných komunít
    3. Žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia a sociokultúrny hendikep
    4. Možnosti eliminácie problémov rómskych žiakov na úrovni triedy
    5. Možnosti eliminácie problémov rómskych žiakov na úrovni školy
    6. Individualizovaný (diferencovaný) prístup vo vzdelávaní
    7. Aktivizujúce metódy v edukácii žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
    8. Inkluzívne vzdelávanie
    9. Spolupráca školy s rodinou, komunitou
    10. Rady a tipy pre pedagógov

    Rozsah vzdelávacieho programu
    50 hodín

    Komu je program určený:
    Vzdelávací program je určený pedagogickým zamestnancom: učiteľ, majster odbornej výchovy, vychovávateľ, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg, učiteľ profesijného rozvoja a odborným zamestnancom bez špecifikácie.
    Vzdelávací program je vhodný najmä pre pedagogických a odborných zamestnancov materských škôl a základných škôl.

    Podmienky absolvovania programu:
    Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, vypracovať a odoslať na kontrolu dve dištančné úlohy a na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

    Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.