KRÍZOVÁ KOMUNIKÁCIA S RODIČMI V ZŠ

Popis
Výchova detí je aj o emóciách. Takisto aj rozhovor pedagóga s rodičmi býva sprevádzaný rôznymi emóciami a reakciami. Nebývajú to však vždy len pozitívne, ale prítomný môže byť aj hnev, smútok, stres, zmätenosť, hľadanie vinníka… A to najmä vtedy, ak pedagóg otvára náročnú a problematickú oblasť žiaka.
V perfekcionistickej dobe sa stáva čoraz náročnejšie viesť krízovú komunikáciu s rodičmi. A to takým spôsobom, aby prítomné emócie neurčovali spôsob a cieľ rozhovoru. Práve preto chce tento vzdelávací program pomôcť naučiť efektívne viesť krízovú komunikáciu, ktorá čaká každého, kto pracuje nielen s deťmi, ale aj s dospelými.
Vzdelávací program je rozdelený do 10 lekcií. Veríme, že informácie, ktoré nájdete v tomto vzdelávacom programe vám pomôžu pri komunikácii s rodičmi a uľahčia prácu s vašimi žiakmi.

Lektor

PaedDr. Katarína Winterová
Autorka pôsobí ako sociálna pedagogička, rodičovská poradkyňa a koučka v súkromnej praxi. Vyštudovala Pedagogickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave.
Dlhodobo sa venuje deťom, rodičovskému poradenstvu a koučingu, píše články o výchove. Je presvedčená, že neexistuje dobré alebo zlé dieťa, hoci sa to tak mnohým javí. Problém detí je mnohokrát zástupným problémom rodičov, učiteľov a vychovávateľov.
Jej prácou je počúvať, sprevádzať rodičov na ceste ich rodičovstva a pomáhať im rozpletávať ťažkosti vo výchove. Taktiež ich nasmerovať na to krásne, čo v každej rodine bez ohľadu na veľkosť problémov a ťažkostí je.

Obsah vzdelávacieho programu

Vzdelávací program obsahuje učebné texty a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený jeden test s 20 položkami s výberom jednej správnej odpovede.

    1. Posol zlých správ
      Prvá kapitola otvára problematiku krízovej komunikácie a ľudskej reakcie na prijatie ťažkej a nepríjemnej témy. Hovorí o fenoméne „shooting the messenger“. Taktiež sa venuje významu spätnej väzby, ako ju podávať a ako na ňu reagovať.
    2. Komunikácia
      Druhá lekcia sa venuje komunikácii a jej spôsobom (verbálna, neverbálna). Taktiež spomína, aké sú možné prekážky pri komunikácii s druhými ľuďmi, aká je to efektívna komunikácia a ako ju dosiahnuť. Chce byť praktickým návodom na zefektívnenie komunikácie.
    3. Nenásilná komunikácia
      Lekcia približuje efektívny spôsob komunikácie, akým je nenásilná komunikácia. Podrobne sa venuje tomuto spôsobu načúvania a vedenia rozhovoru. Ponúka poznatky o efektívnosti používania nenásilnej komunikácie, ako aj tipy ako sa ju naučiť nielen pri práci so žiakmi, ale aj pri stretnutiach s rodičmi.
    4. Umenie počúvať
      Táto lekcia je venovaná umeniu načúvať druhému. Približuje spôsoby počúvania, ako napríklad empatické počúvanie, taktiež vysvetľuje tri úrovne počúvania, ktoré sú dôležité pre každý rozhovor. Hovorí o tom, že nielen rozprávať, ale najmä počúvať má veľký efekt a význam pri akomkoľvek rozhovore.
    5. Empatia a asertivita
      Táto lekcia ponúka vysvetlenie a využívanie empatie a asertivity, ktoré sú jedným z kľúčových prvkov pri krízovej komunikácii. Poukazuje na efektívnosť pri využívaní a správnu prácu s empatiou a asertivitou.
    6. Kríza a konflikt
      Lekcia prináša vysvetlenie toho, čo je to kríza a konflikt, pričom práve krízová a konfliktná komunikácia sa v bežnom živote objavuje veľmi často a najmä vtedy, ak to neočakávame. Preto je dobré, aby ste ako pedagógovia, ktorí komunikujú s deťmi aj s dospelými, boli na takéto situácie pripravení. Pretože ak má učiteľ viesť krízovú komunikáciu, musí vedieť, čo je to konflikt a kríza.
    7. Ako reagujeme v emočne napätých situáciách
      Táto lekcia sa venuje emočne napätým situáciám, ku ktorým patria rôzne emócie od hnevu, strachu až po stres. Vysvetľuje ako funguje ľudský mozog pri strese, konflikte, strachu, hneve a iných pocitoch, pretože ľudské správanie aj reakcie sú mnohokrát neočakávané, o to viac, ak daný človek prežíva akútnu krízu alebo stres. Poznanie toho, ako človek reaguje a čo sa v ňom odohráva, zohráva dôležitú úlohu pri krízovej komunikácii.
    8. Emócie
      Táto kapitola je venovaná rôznym emóciám, ktoré môžu sprevádzať vašu krízovú komunikáciu s rodičmi. Ak chceme byť nielen učiteľmi, ale aj poradcami, ľuďmi, ktorí sprevádzajú svojich žiakov, musíme poznať rôzne životné udalosti, nájsť ich význam a takisto aj poznať hybnú silu ľudskej aktivity, a tou sú emócie.
    9. Čo sa deje, keď…?
      Krízová komunikácia so sebou nesie nielen poznanie a zručnosť komunikácie, ale aj poznanie krízových situácií. Pretože ak budete vedieť, čo sa s vaším žiakom deje, budete mu vedieť podať pomocnú ruku a zároveň správne komunikovať s rodičom v situácii, ktorá je náročná pre všetky zúčastnené strany. Preto sa táto kapitola venuje niektorým náročným a ohrozujúcim situáciám ako sebapoškodzovanie, šikana, samovražedné myšlienky, ale aj rozvod rodičov.
    10. Krízová komunikácia

Záverečná lekcia sumarizuje jednotlivé kroky efektívnej krízovej komunikácie. Ponúka vysvetlenie pojmu ako raport či koučovací rozhovor. Taktiež poukazuje na potrebu ich využívania najmä pri krízovej komunikácii.

Rozsah vzdelávacieho programu
50 hodín

Pre koho je program určený
Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom:

      • učiteľ prvého stupňa základnej školy,
      • učiteľ druhého stupňa základnej školy,
      • vychovávateľ,
      • pedagogický asistent.

Podmienky absolvovania programu:
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, absolvovať test s úspešnosťou min. 80 % a na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.

Cena vzdelávania:

150,00 €

Typ vzdelávania:

Inovačné vzdelávanie

Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy inštitúcií:

  • Základná škola a GOŠ
  • Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy profesií:

  • Učiteľ 1. stupňa ZŠ
  • Učiteľ 2. stupňa ZŠ
  • Pedagogický asistent / Vychovávateľ
  • Link na vzdelávanie:

    https://www.raabeakademia.sk/courses/krizova-komunikacia-s-rodicmi

    KRÍZOVÁ KOMUNIKÁCIA S RODIČMI V ZŠ

    Neobmedzený prístup
    Všetky úrovne
    kapitoly: 22
    testy: 1
    208 študentov

    Popis
    Výchova detí je aj o emóciách. Takisto aj rozhovor pedagóga s rodičmi býva sprevádzaný rôznymi emóciami a reakciami. Nebývajú to však vždy len pozitívne, ale prítomný môže byť aj hnev, smútok, stres, zmätenosť, hľadanie vinníka… A to najmä vtedy, ak pedagóg otvára náročnú a problematickú oblasť žiaka.
    V perfekcionistickej dobe sa stáva čoraz náročnejšie viesť krízovú komunikáciu s rodičmi. A to takým spôsobom, aby prítomné emócie neurčovali spôsob a cieľ rozhovoru. Práve preto chce tento vzdelávací program pomôcť naučiť efektívne viesť krízovú komunikáciu, ktorá čaká každého, kto pracuje nielen s deťmi, ale aj s dospelými.
    Vzdelávací program je rozdelený do 10 lekcií. Veríme, že informácie, ktoré nájdete v tomto vzdelávacom programe vám pomôžu pri komunikácii s rodičmi a uľahčia prácu s vašimi žiakmi.

    Lektor

    PaedDr. Katarína Winterová
    Autorka pôsobí ako sociálna pedagogička, rodičovská poradkyňa a koučka v súkromnej praxi. Vyštudovala Pedagogickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave.
    Dlhodobo sa venuje deťom, rodičovskému poradenstvu a koučingu, píše články o výchove. Je presvedčená, že neexistuje dobré alebo zlé dieťa, hoci sa to tak mnohým javí. Problém detí je mnohokrát zástupným problémom rodičov, učiteľov a vychovávateľov.
    Jej prácou je počúvať, sprevádzať rodičov na ceste ich rodičovstva a pomáhať im rozpletávať ťažkosti vo výchove. Taktiež ich nasmerovať na to krásne, čo v každej rodine bez ohľadu na veľkosť problémov a ťažkostí je.

    Obsah vzdelávacieho programu

    Vzdelávací program obsahuje učebné texty a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený jeden test s 20 položkami s výberom jednej správnej odpovede.

      1. Posol zlých správ
        Prvá kapitola otvára problematiku krízovej komunikácie a ľudskej reakcie na prijatie ťažkej a nepríjemnej témy. Hovorí o fenoméne „shooting the messenger“. Taktiež sa venuje významu spätnej väzby, ako ju podávať a ako na ňu reagovať.
      2. Komunikácia
        Druhá lekcia sa venuje komunikácii a jej spôsobom (verbálna, neverbálna). Taktiež spomína, aké sú možné prekážky pri komunikácii s druhými ľuďmi, aká je to efektívna komunikácia a ako ju dosiahnuť. Chce byť praktickým návodom na zefektívnenie komunikácie.
      3. Nenásilná komunikácia
        Lekcia približuje efektívny spôsob komunikácie, akým je nenásilná komunikácia. Podrobne sa venuje tomuto spôsobu načúvania a vedenia rozhovoru. Ponúka poznatky o efektívnosti používania nenásilnej komunikácie, ako aj tipy ako sa ju naučiť nielen pri práci so žiakmi, ale aj pri stretnutiach s rodičmi.
      4. Umenie počúvať
        Táto lekcia je venovaná umeniu načúvať druhému. Približuje spôsoby počúvania, ako napríklad empatické počúvanie, taktiež vysvetľuje tri úrovne počúvania, ktoré sú dôležité pre každý rozhovor. Hovorí o tom, že nielen rozprávať, ale najmä počúvať má veľký efekt a význam pri akomkoľvek rozhovore.
      5. Empatia a asertivita
        Táto lekcia ponúka vysvetlenie a využívanie empatie a asertivity, ktoré sú jedným z kľúčových prvkov pri krízovej komunikácii. Poukazuje na efektívnosť pri využívaní a správnu prácu s empatiou a asertivitou.
      6. Kríza a konflikt
        Lekcia prináša vysvetlenie toho, čo je to kríza a konflikt, pričom práve krízová a konfliktná komunikácia sa v bežnom živote objavuje veľmi často a najmä vtedy, ak to neočakávame. Preto je dobré, aby ste ako pedagógovia, ktorí komunikujú s deťmi aj s dospelými, boli na takéto situácie pripravení. Pretože ak má učiteľ viesť krízovú komunikáciu, musí vedieť, čo je to konflikt a kríza.
      7. Ako reagujeme v emočne napätých situáciách
        Táto lekcia sa venuje emočne napätým situáciám, ku ktorým patria rôzne emócie od hnevu, strachu až po stres. Vysvetľuje ako funguje ľudský mozog pri strese, konflikte, strachu, hneve a iných pocitoch, pretože ľudské správanie aj reakcie sú mnohokrát neočakávané, o to viac, ak daný človek prežíva akútnu krízu alebo stres. Poznanie toho, ako človek reaguje a čo sa v ňom odohráva, zohráva dôležitú úlohu pri krízovej komunikácii.
      8. Emócie
        Táto kapitola je venovaná rôznym emóciám, ktoré môžu sprevádzať vašu krízovú komunikáciu s rodičmi. Ak chceme byť nielen učiteľmi, ale aj poradcami, ľuďmi, ktorí sprevádzajú svojich žiakov, musíme poznať rôzne životné udalosti, nájsť ich význam a takisto aj poznať hybnú silu ľudskej aktivity, a tou sú emócie.
      9. Čo sa deje, keď…?
        Krízová komunikácia so sebou nesie nielen poznanie a zručnosť komunikácie, ale aj poznanie krízových situácií. Pretože ak budete vedieť, čo sa s vaším žiakom deje, budete mu vedieť podať pomocnú ruku a zároveň správne komunikovať s rodičom v situácii, ktorá je náročná pre všetky zúčastnené strany. Preto sa táto kapitola venuje niektorým náročným a ohrozujúcim situáciám ako sebapoškodzovanie, šikana, samovražedné myšlienky, ale aj rozvod rodičov.
      10. Krízová komunikácia

    Záverečná lekcia sumarizuje jednotlivé kroky efektívnej krízovej komunikácie. Ponúka vysvetlenie pojmu ako raport či koučovací rozhovor. Taktiež poukazuje na potrebu ich využívania najmä pri krízovej komunikácii.

    Rozsah vzdelávacieho programu
    50 hodín

    Pre koho je program určený
    Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom:

        • učiteľ prvého stupňa základnej školy,
        • učiteľ druhého stupňa základnej školy,
        • vychovávateľ,
        • pedagogický asistent.

    Podmienky absolvovania programu:
    Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, absolvovať test s úspešnosťou min. 80 % a na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

    Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.