KYBERŠIKANA V KONTEXTE PRIMÁRNEHO VZDELÁVANIA

Popis
Vzdelávací program inovačného vzdelávania Kyberšikana v kontexte primárneho vzdelávania ponúka účastníkom základné teoretické východiská o informačno-komunikačných technológiách v primárnom vzdelávaní a ich význame pre súčasnú generáciu detí. Rozoberá kyberšikanu ako sociálnopatologický a edukačný problém, a jej podoby diferencuje do troch základných skupín na problémy s priamym útokom na dieťa, problémy s napodobňovaním nevhodného obsahu a na problémy spojené s kybernetickým prostredím. Teoretické poznatky obohacuje o reálne príklady kyberšikany v domácom a zahraničnom kontexte. Navrhuje implementáciu témy kyberšikany do výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom prierezovej témy Mediálna výchova. Ponúka možnosti prevencie a intervencie kyberšikany v prostredí edukačnej reality. Analyzuje súčasne preventívne programy na Slovensku, a to z hľadiska vekovej kategórie, cieľa, obsahu, rozsahu a prostriedkov. Vyvodzuje záverečné zhrnutia v rámci riešenia problematiky kyberšikany na 1. stupni ZŠ.

Vzdelávací program ďalej zameriava pozornosť na prejavy aktuálnych trendov v rizikovom online správaní detí mladšieho školského veku. Rozoberá konkrétne prípady týchto sociálnopatologických javov virtuálnej reality, v ktorých hlavnú rolu obete zastáva dieťa. Ďalej informuje o možnostiach riešenia tohto novodobého fenoménu na školách. V závere ponúka účastníkom prehľad domácich preventívnych programov spolu so záverečnými tvrdeniami a zhrnutiami.

Absolvent získa:
– základné poznatky o IKT v rámci 1. st. ZŠ a ich význame pre deti,
– informácie o kyberšikane ako sociálnopatologickom a edukačnom probléme,
– poznatky o rôznych formách rizikového online správania spolu s reálnymi prípadmi,
– návrh implementácie témy kyberšikany do obsahu vzdelávania prostredníctvom mediálnej výchovy,
– odporúčania o možnostiach prevencie a intervencie.

Lektor

Mgr. Zuzana Vagaská
Ukončila bakalárske štúdium v odbore predškolská a elementárna pedagogika a magisterské štúdium v študijnom odbore učiteľstvo pre primárne vzdelávanie na PdF UNIPO v Prešove. Absolvovala semestrálnu stáž so zameraním na e-bezpečnosť na školách na PdF Univerzity Palackého v Olomouci. Doktorandské štúdium, ktorému sa momentálne venuje, je zamerané na tému Rizikové online správanie – kyberšikana a iné formy agresie zamerané na žiaka v mladšom školskom veku.

Obsah

  1. LEKCIA: IKT ako súčasť primárneho vzdelávania a ich význam pre súčasnú generáciu detí
  2. LEKCIA: Kyberšikana ako sociálnopatologický a edukačný problém
  3. LEKCIA: Používanie internetu v kontexte empirických reflexií
  4. LEKCIA: Nedodržiavanie používateľských podmienok ako predpoklad pre výskyt kyberšikany na 1. stupni ZŠ
  5. LEKCIA: Problémy spojené s priamym útokom na dieťa
  6. LEKCIA: Problémy spojené s nevhodným obsahom
  7. LEKCIA: Problémy spojené s prostredím
  8. LEKCIA: Kyberšikana ako súčasť mediálnej výchovy na 1. st. ZŠ
  9. LEKCIA: Možnosti prevencie a intervencie kyberšikany
  10. LEKCIA: Analýza preventívnych programov, záverečné zhrnutie
  11. Záverečná prezentácia

Poznámka
Účastník vzdelávania má k dispozície 10 učebných textov, 10 edukačných videí, 3 zadania dištančných úloh a zadanie záverečnej prezentácie.
O dôležitých termínoch a výsledkoch (dištančné úlohy a test) je informovaný prostredníctvom e-mailu a online platformy.

Rozsah vzdelávacieho programu
50 hodín

Pre koho je program určený
Vzdelávací program je určený pre pedagogických a odborných zamestnancov: učiteľ prvého stupňa základnej školy, vychovávateľ, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg, školský psychológ.

Podmienky ukončenia vzdelávania:
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, vypracovať a odovzdať dištančné úlohy, ktoré budú pozitívne ohodnotené lektorom, na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.

Cena vzdelávania:

150,00 €

Typ vzdelávania:

Inovačné vzdelávanie

Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy inštitúcií:

  • Základná škola a GOŠ
  • Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy profesií:

  • Učiteľ 1. stupňa ZŠ
  • Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg
  • Pedagogický asistent / Vychovávateľ
  • Link na vzdelávanie:

    https://www.raabeakademia.sk/courses/kybersikana-v-kontexte-primarneho-vzdelavania

    KYBERŠIKANA V KONTEXTE PRIMÁRNEHO VZDELÁVANIA

    Neobmedzený prístup
    Všetky úrovne
    kapitoly: 24
    testy: 0
    31 študentov

    Popis
    Vzdelávací program inovačného vzdelávania Kyberšikana v kontexte primárneho vzdelávania ponúka účastníkom základné teoretické východiská o informačno-komunikačných technológiách v primárnom vzdelávaní a ich význame pre súčasnú generáciu detí. Rozoberá kyberšikanu ako sociálnopatologický a edukačný problém, a jej podoby diferencuje do troch základných skupín na problémy s priamym útokom na dieťa, problémy s napodobňovaním nevhodného obsahu a na problémy spojené s kybernetickým prostredím. Teoretické poznatky obohacuje o reálne príklady kyberšikany v domácom a zahraničnom kontexte. Navrhuje implementáciu témy kyberšikany do výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom prierezovej témy Mediálna výchova. Ponúka možnosti prevencie a intervencie kyberšikany v prostredí edukačnej reality. Analyzuje súčasne preventívne programy na Slovensku, a to z hľadiska vekovej kategórie, cieľa, obsahu, rozsahu a prostriedkov. Vyvodzuje záverečné zhrnutia v rámci riešenia problematiky kyberšikany na 1. stupni ZŠ.

    Vzdelávací program ďalej zameriava pozornosť na prejavy aktuálnych trendov v rizikovom online správaní detí mladšieho školského veku. Rozoberá konkrétne prípady týchto sociálnopatologických javov virtuálnej reality, v ktorých hlavnú rolu obete zastáva dieťa. Ďalej informuje o možnostiach riešenia tohto novodobého fenoménu na školách. V závere ponúka účastníkom prehľad domácich preventívnych programov spolu so záverečnými tvrdeniami a zhrnutiami.

    Absolvent získa:
    – základné poznatky o IKT v rámci 1. st. ZŠ a ich význame pre deti,
    – informácie o kyberšikane ako sociálnopatologickom a edukačnom probléme,
    – poznatky o rôznych formách rizikového online správania spolu s reálnymi prípadmi,
    – návrh implementácie témy kyberšikany do obsahu vzdelávania prostredníctvom mediálnej výchovy,
    – odporúčania o možnostiach prevencie a intervencie.

    Lektor

    Mgr. Zuzana Vagaská
    Ukončila bakalárske štúdium v odbore predškolská a elementárna pedagogika a magisterské štúdium v študijnom odbore učiteľstvo pre primárne vzdelávanie na PdF UNIPO v Prešove. Absolvovala semestrálnu stáž so zameraním na e-bezpečnosť na školách na PdF Univerzity Palackého v Olomouci. Doktorandské štúdium, ktorému sa momentálne venuje, je zamerané na tému Rizikové online správanie – kyberšikana a iné formy agresie zamerané na žiaka v mladšom školskom veku.

    Obsah

    1. LEKCIA: IKT ako súčasť primárneho vzdelávania a ich význam pre súčasnú generáciu detí
    2. LEKCIA: Kyberšikana ako sociálnopatologický a edukačný problém
    3. LEKCIA: Používanie internetu v kontexte empirických reflexií
    4. LEKCIA: Nedodržiavanie používateľských podmienok ako predpoklad pre výskyt kyberšikany na 1. stupni ZŠ
    5. LEKCIA: Problémy spojené s priamym útokom na dieťa
    6. LEKCIA: Problémy spojené s nevhodným obsahom
    7. LEKCIA: Problémy spojené s prostredím
    8. LEKCIA: Kyberšikana ako súčasť mediálnej výchovy na 1. st. ZŠ
    9. LEKCIA: Možnosti prevencie a intervencie kyberšikany
    10. LEKCIA: Analýza preventívnych programov, záverečné zhrnutie
    11. Záverečná prezentácia

    Poznámka
    Účastník vzdelávania má k dispozície 10 učebných textov, 10 edukačných videí, 3 zadania dištančných úloh a zadanie záverečnej prezentácie.
    O dôležitých termínoch a výsledkoch (dištančné úlohy a test) je informovaný prostredníctvom e-mailu a online platformy.

    Rozsah vzdelávacieho programu
    50 hodín

    Pre koho je program určený
    Vzdelávací program je určený pre pedagogických a odborných zamestnancov: učiteľ prvého stupňa základnej školy, vychovávateľ, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg, školský psychológ.

    Podmienky ukončenia vzdelávania:
    Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, vypracovať a odovzdať dištančné úlohy, ktoré budú pozitívne ohodnotené lektorom, na záver úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

    Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.