PRÍRODOVEDNÁ GRAMOTNOSŤ PRE 2. STUPEŇ ZŠ

POPIS
Aktuálne platný ŠVP je orientovaný na získavanie prírodovednej gramotnosti, ale mnoho vyučujúcich nemá komplexnú predstavu o tom, čo všetko tento pojem zahŕňa. Aj preto vyučovanie prírodovedných predmetov v tejto oblasti zaostáva. Ďalšie pripravované kurikulum bude klásť ešte väčší dôraz na bádateľsky orientované vyučovanie a získavanie spôsobilostí vedeckej práce. A súčasne, ak sa chceme porovnávať, výsledky našich žiakov v medzinárodných meraniach v hodnotení  prírodovednej gramotnosti sú slabšie ako v okolitých štátoch – určite nechceme zostať „na chvoste“.
Je dôležité si uvedomiť, že každý jednotlivec prejavuje prírodovednú gramotnosť rôznymi spôsobmi. Najdôležitejšie však je, aby bol schopný aplikovať prírodovednú gramotnosť v každodennom živote a využiť tak napríklad vedomosti z chémie na zlepšenie kvality ovzdušia, vedomosti z fyziky na komunikáciu ľudí pomocou nových technológií – televízia, mobil, internet alebo pri ekologickej výrobe energie, vedomosti z biológie pre spoznanie zdravotných rizík, pri zisťovaní významu očkovania alebo vplyvu geneticky modifikovaných rastlín na pôvodnú vegetáciu a tiež vedomosti z geografie pri predpovedaní počasia, pri využívaní kartografických máp a podobne..
Pod prírodovednou gramotnosťou teda rozumieme znalosť a pochopenie prírodovedných pojmov a postupov potrebných pre vlastné rozhodovanie, účasť na občianskom a kultúrnom živote a ekonomickú produktivitu.
Prírodovedná gramotnosť má rôzne stupne a formy, ktoré sa však v priebehu celého života prehlbujú, a to nielen počas školskej dochádzky. Nesmieme zabúdať, že postoje a hodnoty k prírodným vedám vybudované v prvých rokoch života budú formovať rozvoj prírodovednej gramotnosti u človeka v dospelosti.

LEKTORI
PaedDr. Mariana Páleníková
Pracuje celý život v školstve. Najskôr učila deti a mládež, teraz vzdeláva a školí hlavne učiteľov. Vyskúšala školy rôznych typov, učila mladších aj starších, cudzincov aj domácich, biológiu aj telesnú výchovu. Aktuálne pracuje na Štátnom pedagogickom ústave v pozícii výskumného a vývojového zamestnanca pre biológiu a environmentálnu výchovu. Snaží sa presadzovať inovatívne metódy v prírodovedných predmetoch so zameraním na bádateľsky orientované vyučovanie. Aktívne sa zapája do procesu hodnotenia úloh prírodovednej gramotnosti v medzinárodných meraniach (TIMSS a PISA).

Mgr. Peter Kelecsényi, PhD.
Vyštudoval na Prírodovedeckej fakulte a Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov v kombinácii chémia – fyzika. Dizertačnú prácu obhájil na katedre didaktiky fyziky a teoretickej fyziky FMFI UK. Vyše dvadsať rokov učí najmä fyziku na gymnáziách (s osemročným a štvorročným štúdiom). Je dlhoročným vedeckým a výskumným zamestnancom Štátneho pedagogického ústavu v Bratislave. Spolupracuje na tvorbe pedagogických dokumentov predmetu fyzika a metodických materiálov pre učiteľov prírodovedných predmetov. Je spoluautorom série pracovných zošitov fyziky pre žiakov základnej školy. Podporuje inovatívne metódy vyučovania prírodovedných predmetov so zameraním na bádateľsky orientované vyučovanie.

OBSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a vzdelávacie videá, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia vzdelávacieho programu musí účastník vypracovať 3 dištančné úlohy.

Prírodovedná gramotnosť
Bádanie
Tvorba úloh
Didaktické testy
Typy úloh
Taxonómia vzdelávacích cieľov
Medzinárodné merania v oblasti prírodovednej gramotnosti
Prepojenie obsahu a kompetencií v prírodovedných predmetoch

ROZSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
50 hodín

PRE KOHO JE PROGRAM URČENÝ
Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom 2. stupňa základných škôl.

PODMIENKY ABSOLVOVANIA PROGRAMU
Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné  absolvovať test s úspešnosťou min. 80 %, vypracovať a odoslať na kontrolu dištančné úlohy a úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj  vo výške 3 % tarifného platu.

Cena vzdelávania:

150,00 €

Typ vzdelávania:

Inovačné vzdelávanie

Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy inštitúcií:

  • Základná škola a GOŠ
  • Stredná škola
  • Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy profesií:

  • Učiteľ 2. stupňa ZŠ
  • Učiteľ SŠ
  • Pedagogický asistent / Vychovávateľ
  • Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg
  • Link na vzdelávanie:

    https://www.raabeakademia.sk/courses/prirodovedna-gramotnost-pre-pedagogickych-a-odbornych-zamestnancov-druheho-stupna-zakladnej-skoly

    PRÍRODOVEDNÁ GRAMOTNOSŤ PRE 2. STUPEŇ ZŠ

    Neobmedzený prístup
    Všetky úrovne
    kapitoly: 12
    testy: 1
    58 študentov

    POPIS
    Aktuálne platný ŠVP je orientovaný na získavanie prírodovednej gramotnosti, ale mnoho vyučujúcich nemá komplexnú predstavu o tom, čo všetko tento pojem zahŕňa. Aj preto vyučovanie prírodovedných predmetov v tejto oblasti zaostáva. Ďalšie pripravované kurikulum bude klásť ešte väčší dôraz na bádateľsky orientované vyučovanie a získavanie spôsobilostí vedeckej práce. A súčasne, ak sa chceme porovnávať, výsledky našich žiakov v medzinárodných meraniach v hodnotení  prírodovednej gramotnosti sú slabšie ako v okolitých štátoch – určite nechceme zostať „na chvoste“.
    Je dôležité si uvedomiť, že každý jednotlivec prejavuje prírodovednú gramotnosť rôznymi spôsobmi. Najdôležitejšie však je, aby bol schopný aplikovať prírodovednú gramotnosť v každodennom živote a využiť tak napríklad vedomosti z chémie na zlepšenie kvality ovzdušia, vedomosti z fyziky na komunikáciu ľudí pomocou nových technológií – televízia, mobil, internet alebo pri ekologickej výrobe energie, vedomosti z biológie pre spoznanie zdravotných rizík, pri zisťovaní významu očkovania alebo vplyvu geneticky modifikovaných rastlín na pôvodnú vegetáciu a tiež vedomosti z geografie pri predpovedaní počasia, pri využívaní kartografických máp a podobne..
    Pod prírodovednou gramotnosťou teda rozumieme znalosť a pochopenie prírodovedných pojmov a postupov potrebných pre vlastné rozhodovanie, účasť na občianskom a kultúrnom živote a ekonomickú produktivitu.
    Prírodovedná gramotnosť má rôzne stupne a formy, ktoré sa však v priebehu celého života prehlbujú, a to nielen počas školskej dochádzky. Nesmieme zabúdať, že postoje a hodnoty k prírodným vedám vybudované v prvých rokoch života budú formovať rozvoj prírodovednej gramotnosti u človeka v dospelosti.

    LEKTORI
    PaedDr. Mariana Páleníková
    Pracuje celý život v školstve. Najskôr učila deti a mládež, teraz vzdeláva a školí hlavne učiteľov. Vyskúšala školy rôznych typov, učila mladších aj starších, cudzincov aj domácich, biológiu aj telesnú výchovu. Aktuálne pracuje na Štátnom pedagogickom ústave v pozícii výskumného a vývojového zamestnanca pre biológiu a environmentálnu výchovu. Snaží sa presadzovať inovatívne metódy v prírodovedných predmetoch so zameraním na bádateľsky orientované vyučovanie. Aktívne sa zapája do procesu hodnotenia úloh prírodovednej gramotnosti v medzinárodných meraniach (TIMSS a PISA).

    Mgr. Peter Kelecsényi, PhD.
    Vyštudoval na Prírodovedeckej fakulte a Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov v kombinácii chémia – fyzika. Dizertačnú prácu obhájil na katedre didaktiky fyziky a teoretickej fyziky FMFI UK. Vyše dvadsať rokov učí najmä fyziku na gymnáziách (s osemročným a štvorročným štúdiom). Je dlhoročným vedeckým a výskumným zamestnancom Štátneho pedagogického ústavu v Bratislave. Spolupracuje na tvorbe pedagogických dokumentov predmetu fyzika a metodických materiálov pre učiteľov prírodovedných predmetov. Je spoluautorom série pracovných zošitov fyziky pre žiakov základnej školy. Podporuje inovatívne metódy vyučovania prírodovedných predmetov so zameraním na bádateľsky orientované vyučovanie.

    OBSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
    Vzdelávací program obsahuje učebné texty a vzdelávacie videá, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia vzdelávacieho programu musí účastník vypracovať 3 dištančné úlohy.

    Prírodovedná gramotnosť
    Bádanie
    Tvorba úloh
    Didaktické testy
    Typy úloh
    Taxonómia vzdelávacích cieľov
    Medzinárodné merania v oblasti prírodovednej gramotnosti
    Prepojenie obsahu a kompetencií v prírodovedných predmetoch

    ROZSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
    50 hodín

    PRE KOHO JE PROGRAM URČENÝ
    Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom 2. stupňa základných škôl.

    PODMIENKY ABSOLVOVANIA PROGRAMU
    Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné  absolvovať test s úspešnosťou min. 80 %, vypracovať a odoslať na kontrolu dištančné úlohy a úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

    Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj  vo výške 3 % tarifného platu.