ROZVÍJANIE INTERKULTÚRNYCH KOMPETENCIÍ

Popis

Interkultúrne kompetencie predstavujú spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách tak, aby došlo k dorozumeniu účastníkov interakcie bez narušenia ich integrity, ktorá sa prejavuje v oblasti kognitívnej (prejavujúca sa určitým sumárom vedomostí), afektívnej (prejavujúca sa pochopením, porozumením iných kultúrnych vzorcov a určitou empatiou) a činnostnej (prejavujúca sa v konaní a správaní zohľadňujúcom kultúrne rozdiely a špecifiká jednotlivých kultúr). Rozvinuté interkultúrne kompetencie umožňujú jedincom analyzovať a vyhodnocovať nové situácie, spôsoby správania a myslenia bez predsudkov a stereotypov a tak vytvárať priaznivé prostredie na komunikáciu s ľuďmi z iného kultúrneho prostredia. Prostredníctvom interkultúrnych interakcií sa rozvíja interkultúrny dialóg, ktorý je efektívny za predpokladu, že sme si osvojili základné pravidlá interkultúrnej komunikácie spočívajúce v obojstrannej snahe pochopiť toho druhého či porozumieť tomu, čo generuje vzájomné poznávanie ako základ rešpektu, empatie a tolerancie.

Vzdelávanie má jedinečnú úlohu usmerňovať a podporovať učiacich sa a tým posilniť ich schopnosť v tejto oblasti. Nadobudnú schopnosti, ktoré potrebujú, aby sa stali aktívnymi a autonómnymi účastníkmi v demokracii, interkultúrnom dialógu a v spoločnosti vo všeobecnosti. Dá im to schopnosť zvoliť si a napĺňať svoje vlastné ciele pri rešpektovaní ľudských práv, dôstojnosti druhých a demokratických procesov.

Hlavným cieľom vzdelávania je poskytnúť teoretické informácie a praktické odporúčania, ako rozvíjať interkultúrne kompetencie žiakov a tým prispievať ku komplexnosti ich výchovy a vzdelávania.

Lektor

Doc. PaedDr. Alica Petrasová, PhD.

Autorka pôsobí od 1. apríla 1997 ako vysokoškolská učiteľka na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Dlhodobo sa venuje zavádzaniu a výskumnému overovaniu inovačných stratégií v školskej praxi. Má skúsenosti z lektorskej činnosti doma i v zahraničí (USA, Poľsko, Taliansko, Dánsko, Španielsko a pod.) v oblasti rozvíjania kritického myslenia, realizácie a zavádzania multikultúrnej výchovy a inkluzívneho vzdelávania. Ako koordinátorka a riešiteľka národných a medzinárodných projektov sa podieľala na experimentálnom overovaní pedagogických stratégií, metód a foriem vyučovania; vypracovaní obsahu programov kontinuálneho vzdelávania a odborno-metodických manuálov pre pedagogických a odborných zamestnancov; na tvorbe učebných osnov a študijných materiálov. Získala niekoľko národných i medzinárodných certifikátov. Je aktívne činná v profesionálnych vládnych i mimovládnych organizáciách.

Obsah vzdelávacieho programu

Vzdelávací program obsahuje učebné texty a prezentácie v piatich lekciách, ktoré sú doplnené komentovanými prezentáciami (na bližšie vysvetlenie obsahu konkrétnej lekcie). Prezentované modelové aktivity sú zamerané na prácu s textom, filmom a médiami. Pomáhajú pri plánovaní vzdelávacieho procesu naplniť cieľ posilniť schopnosti učiacich sa, aby sa stali autonómnymi a rešpektujúcimi demokratickými občanmi tým, že ich vybaví kompetenciami potrebnými na demokraciu a interkultúrny dialóg.

  1. Multikulturalizmus, multikulturalita, multikultúrna výchova – teoretické východiská
  2. Multikultúrna výchova a interkultúrne kompetencie
  3. Interkultúrne kompetencie – spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách
  4. Interkultúrny dialóg
  5. Subkultúry a kontrakultúry

Rozsah vzdelávacieho programu
50 hodín

Pre koho je program určený

Vzdelávací program je určený pedagogickým zamestnancom: učiteľ, majster odbornej výchovy, vychovávateľ, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg, učiteľ profesijného rozvoja a odborným zamestnancom bez špecifikácie.
Vzdelávací program je vhodný najmä pre pedagogických a odborných zamestnancov materských škôl a základných škôl.

Podmienky absolvovania programu:

Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, absolvovať test s úspešnosťou min. 80 % a úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.

Cena vzdelávania:

150,00 €

Typ vzdelávania:

Inovačné vzdelávanie

Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy inštitúcií:

  • Materská škola
  • Stredná škola
  • Základná škola a GOŠ
  • Toto vzdelávanie je vhodné pre tieto typy profesií:

  • Učiteľ MŠ
  • Učiteľ SŠ
  • Učiteľ 1. stupňa ZŠ
  • Učiteľ 2. stupňa ZŠ
  • Pedagogický asistent / Vychovávateľ
  • Sociálny pedagóg
  • Logopéd / Školský logopéd / Liečebný pedagóg
  • Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg
  • Psychológ / Školský psychológ
  • Link na vzdelávanie:

    https://www.raabeakademia.sk/courses/rozvijanie-interkulturnych-kompetencii

    ROZVÍJANIE INTERKULTÚRNYCH KOMPETENCIÍ

    Neobmedzený prístup
    Všetky úrovne
    kapitoly: 16
    testy: 1
    21 študentov

    Popis

    Interkultúrne kompetencie predstavujú spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách tak, aby došlo k dorozumeniu účastníkov interakcie bez narušenia ich integrity, ktorá sa prejavuje v oblasti kognitívnej (prejavujúca sa určitým sumárom vedomostí), afektívnej (prejavujúca sa pochopením, porozumením iných kultúrnych vzorcov a určitou empatiou) a činnostnej (prejavujúca sa v konaní a správaní zohľadňujúcom kultúrne rozdiely a špecifiká jednotlivých kultúr). Rozvinuté interkultúrne kompetencie umožňujú jedincom analyzovať a vyhodnocovať nové situácie, spôsoby správania a myslenia bez predsudkov a stereotypov a tak vytvárať priaznivé prostredie na komunikáciu s ľuďmi z iného kultúrneho prostredia. Prostredníctvom interkultúrnych interakcií sa rozvíja interkultúrny dialóg, ktorý je efektívny za predpokladu, že sme si osvojili základné pravidlá interkultúrnej komunikácie spočívajúce v obojstrannej snahe pochopiť toho druhého či porozumieť tomu, čo generuje vzájomné poznávanie ako základ rešpektu, empatie a tolerancie.

    Vzdelávanie má jedinečnú úlohu usmerňovať a podporovať učiacich sa a tým posilniť ich schopnosť v tejto oblasti. Nadobudnú schopnosti, ktoré potrebujú, aby sa stali aktívnymi a autonómnymi účastníkmi v demokracii, interkultúrnom dialógu a v spoločnosti vo všeobecnosti. Dá im to schopnosť zvoliť si a napĺňať svoje vlastné ciele pri rešpektovaní ľudských práv, dôstojnosti druhých a demokratických procesov.

    Hlavným cieľom vzdelávania je poskytnúť teoretické informácie a praktické odporúčania, ako rozvíjať interkultúrne kompetencie žiakov a tým prispievať ku komplexnosti ich výchovy a vzdelávania.

    Lektor

    Doc. PaedDr. Alica Petrasová, PhD.

    Autorka pôsobí od 1. apríla 1997 ako vysokoškolská učiteľka na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Dlhodobo sa venuje zavádzaniu a výskumnému overovaniu inovačných stratégií v školskej praxi. Má skúsenosti z lektorskej činnosti doma i v zahraničí (USA, Poľsko, Taliansko, Dánsko, Španielsko a pod.) v oblasti rozvíjania kritického myslenia, realizácie a zavádzania multikultúrnej výchovy a inkluzívneho vzdelávania. Ako koordinátorka a riešiteľka národných a medzinárodných projektov sa podieľala na experimentálnom overovaní pedagogických stratégií, metód a foriem vyučovania; vypracovaní obsahu programov kontinuálneho vzdelávania a odborno-metodických manuálov pre pedagogických a odborných zamestnancov; na tvorbe učebných osnov a študijných materiálov. Získala niekoľko národných i medzinárodných certifikátov. Je aktívne činná v profesionálnych vládnych i mimovládnych organizáciách.

    Obsah vzdelávacieho programu

    Vzdelávací program obsahuje učebné texty a prezentácie v piatich lekciách, ktoré sú doplnené komentovanými prezentáciami (na bližšie vysvetlenie obsahu konkrétnej lekcie). Prezentované modelové aktivity sú zamerané na prácu s textom, filmom a médiami. Pomáhajú pri plánovaní vzdelávacieho procesu naplniť cieľ posilniť schopnosti učiacich sa, aby sa stali autonómnymi a rešpektujúcimi demokratickými občanmi tým, že ich vybaví kompetenciami potrebnými na demokraciu a interkultúrny dialóg.

    1. Multikulturalizmus, multikulturalita, multikultúrna výchova – teoretické východiská
    2. Multikultúrna výchova a interkultúrne kompetencie
    3. Interkultúrne kompetencie – spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách
    4. Interkultúrny dialóg
    5. Subkultúry a kontrakultúry

    Rozsah vzdelávacieho programu
    50 hodín

    Pre koho je program určený

    Vzdelávací program je určený pedagogickým zamestnancom: učiteľ, majster odbornej výchovy, vychovávateľ, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg, učiteľ profesijného rozvoja a odborným zamestnancom bez špecifikácie.
    Vzdelávací program je vhodný najmä pre pedagogických a odborných zamestnancov materských škôl a základných škôl.

    Podmienky absolvovania programu:

    Vzdelávací program prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné preštudovať všetky lekcie, absolvovať test s úspešnosťou min. 80 % a úspešne absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.

    Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.