POPIS
Materská škola je po rodine druhým priestorom, kde si deti od raného veku vytvárajú vzťahy a rozširujú sociálne spôsobilosti. Deti a učitelia prichádzajú do vzájomného kontaktu a vytvárajú formálne alebo funkčné vzťahy. Tieto vzťahy vytvárajú spoločný život v triede a ovplyvňujú jej klímu. V prípade ich ohrozenia vzniká priestor na vytváranie podmienok na vznik sociálnopatologických vzťahov s dôsledkom možného narušenia sociálnych kontaktov medzi členmi každej sociálnej skupiny.
Vzdelávací program sa zameriava na problematiku sociálnej agresie detí v materskej škole. Venuje sa agresii, agresivite, sociálnym vzťahom detí predškolského veku. Zameriava sa na špecifickú formu šikanovania – skryté agresívne správanie. Orientuje sa aj na identifikáciu, formy, prejavy a mechanizmy vzniku skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine. Prezentuje metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine. Predostiera inhibičné stratégie ako možnosti riešenia skryto agresívneho správania.
LEKTOR
PaedDr. Monika Homolová
Interná doktorandka, Pedagogická fakulta, Katolícka univerzita v Ružomberku, Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky
Vyštudovala učiteľstvo v aprobácii geografia a výtvarné umenie, predškolskú a elementárnu pedagogiku, primárne vzdelávanie a rozširujúce vzdelávanie špeciálnej pedagogiky. Pôsobila ako vychovávateľka v ŠKD a učiteľka na 1. stupni základnej školy. V pedagogickej praxi sa venovala aj deťom s poruchami učenia, správania alebo s inými špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Momentálne sa profesijne orientuje na sociálnu agresiu detí predškolského veku a inkluzívne vzdelávanie. Okrem toho sa venuje publikovaniu odborných a vedeckých článkov v slovenských i zahraničných časopisoch a publikáciách.
OBSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
Vzdelávací program obsahuje učebné texty v desiatich lekciách a komentované prezentácie Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený jeden test. Na overenie praktickej implementácie odborných poznatkov sú pripravené tri dištančné úlohy a záverečná práca.
Lekcia 01: Základné pojmy, sociálne vzťahy v predškolskom veku, agresia v sociálnych kontaktoch
Lekcia 02: Skryté agresívne správanie narúšajúce sociálne vzťahy
Lekcia 03: Mechanizmus, formy a prejavy skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine
Lekcia 04: Identifikácia skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine
Lekcia 05: Metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v skupine – pozorovanie, sociometria
Lekcia 06: Metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine – kresba, komiks
Lekcia 07: Inhibičné stratégie ako možnosti riešenia skryto agresívneho správania
Lekcia 08: Modulové učenie sa v riešení latentne agresívneho správania
Lekcia 09: Preventívne aktivity a programy ako nástroj pomoci pre pedagógov
Lekcia 10: Aktivity pre usmernenie agresívneho správania
Rozsah vzdelávacieho programu
50 hodín
Komu je program určený
Vzdelávací program je určený pedagogickým a odborným zamestnancom materských škôl.
Podmienky absolvovania programu:
Na jeho úspešné ukončenie treba:
Za úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín v súlade s plánom profesijného rozvoja školy patrí zamestnancovi príplatok za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.
150,00 €
Inovačné vzdelávanie